Kreatyna – czym jest i czy warto ją stosować?

Suplementacja wśród osób ćwiczących odgrywa ważną rolę. Dzięki temu możemy dostarczyć do organizmu potrzebne składniki odżywcze, których czasem może zabraknąć w naszej diecie. Mimo dobrego planu żywieniowego często cierpimy na niedobory niektórych witamin i minerałów. Kreatyna to suplement, o którym słyszał każdy kto regularnie ćwiczy.

Kreatyna to organiczny związek chemiczny, który naturalnie występuje w organizmach zwierzęcych, w tym również u ludzi. Zapotrzebowanie na kreatynę to około 3 gramy dla kobiet i 5 gramów dla mężczyzn. Część z tego dostarczymy do organizmu wraz z pożywieniem, jednak w przypadku osób ćwiczących ważne jest przyjmowanie kreatyny.

Kreatyna wpływa na szybkość odbudowy ATP, co przekłada się na możliwość wykonywania większej ilości powtórzeń w czasie treningu. Oprócz tego przyspiesza regenerację mięśni, oraz budowę beztłuszczowej tkanki mięśniowej. Warto ją także stosować ze względu na to, że powoduje efekt pompy mięśniowej. Polega to na tym, że kreatyna zwiększa napływ wody do mięśni, co przekłada się na ich większy wygląd.

Jaka kreatyna jest najlepsza?

Kreatyna występuje pod wieloma postaciami. Jednak najpopularniejsze to monohydrat i jabłczan. Są to najtańsze dostępne rodzaje tego suplementu. Monohydrat to najprostsza forma, która powoduje retencję wody w organizmie, co wpływa na powstanie efektu pompy mięśniowej. Z kolei jabłczan wykazuje większą przyswajalność, ale nie zatrzymuje wody w organizmie. Według wielu osób ćwiczących najlepsza kreatyna jest właśnie w postaci monohydratu lub jabłczanu.