Czym jest deficyt kaloryczny?

Deficyt kaloryczny to jedno z najczęściej stosowanych określeń w kontekście odchudzania się. Utrata masy ciała to proces stosunkowo prosty – aby schudnąć, należy dostarczać do organizmu mniej kalorii, niż wynika to z codziennego zapotrzebowania na energię. Deficyt kaloryczny jest więc niczym innym jak informacją o tym, o jaką liczbę kalorii należy zmniejszyć swoją codzienną kaloryczność posiłków.

Bilans kaloryczny posiłków, a proces odchudzania się

Ujemny bilans kaloryczny decyduje o tempie zrzucania zbędnych kilogramów. Aby schudnąć, należy wprowadzić ograniczenie ilości przyjmowanych kalorii, ale warto pamiętać, że deficyt kalorii nie może być jednocześnie zbyt duży. Zaleca się, aby ograniczyć swoje zapotrzebowanie na kalorie o 10-20% całkowitego zapotrzebowania, co w praktyce zazwyczaj przekłada się na ucięcie całej kaloryczności posiłków w ciągu dnia o 300 do 600 kcal.

Jak obliczać deficyt kalorii?

Wskaźnik ten obliczany jest indywidualnie dla każdej osoby – podaż kalorii zależy w dużej mierze od wzrostu, wagi początkowej, płci i wieku, a także podejmowanej codziennej aktywności. Nie bez znaczenia więc jest zarówno rodzaj wykonywanej pracy (czy wiąże się ona z aktywnością fizyczną, czy raczej jest stateczna, jak np. praca biurowa) oraz dodatkowej aktywności – ćwiczeń, uprawianych sportów czy ilości wykonywanych kroków dziennie. Przydatne w obliczaniu deficytu kalorycznego są kalkulatory, które są dostępne powszechnie w internecie na stronach dotyczących zdrowego trybu życia, diety oraz odchudzania.