Odżywka białkowa na noc- czy warto?

Chyba każdy, kto dba o swoją formę i regularnie ćwiczy na siłowni, wie jak bardzo potrzebne jest dostarczenie do organizmu odpowiedniej ilości białka. Nie da się ukryć, że często zdarza się, że nie mamy możliwości uzupełnienia protein, gdyż nasze posiłki nie są w stanie dostarczyć nam wystarczającej ich ilości. Wówczas najczęściej wspomagamy się dostępnymi odzywkami białkowymi, które jak się okazuje, mogą mieć różne zastosowania. Czy zatem warto spożywać białko na noc?

Białko przed snem

Podczas treningu siłowego, nasze mięśnie są niezwykle obciążone. Podczas wysiłku fizycznego, włókna mięśniowe zostają rozerwane, by dać możliwość nadbudowania tkanki. Proces ten, nazywany często procesem regeneracyjnym, możliwy jest tylko i wyłącznie w nocy, gdzie zniszczone komórki, zostają zastąpione mocniejszymi i większymi odpowiednikami. To właśnie wtedy buduje się muskulatura, a my zauważamy wyraźne zmiany. Z perspektywy osoby uczęszczającej na siłownie, ma to ogromne znaczenie, gdyż większość z nas myśli, że masa mięśniowa buduje się bezpośrednio po treningu, albo nawet w jego trakcie. W związku z tym, by wybudować odpowiednią masę mięśniową nasz organizm potrzebuje:

  • około 6-7 godzin zdrowego, nieprzerwanego snu- by mogły swobodnie zajść procesy regeneracyjne
  • odpowiedniej porcji białka- gdyż podczas snu w organizmie zachodzą również procesy metaboliczne

Należy więc sobie uświadomić, że to właśnie podczas snu organizm ciężko pracuje po to, by móc wybudować nowe mięśnie, jednak nie jest on w stanie tego wykonać, jeśli nie dostarczymy mu odpowiedniego „budulca”. Oczywiście, nie trzeba się zastanawiać, że tym budulcem jest właśnie białko- czyli najważniejszy makroskładnik z punktu widzenia budowania masy mięśniowej. Odżywka białkowa na noc (tutaj) jest więc sposobem na efektywne powiększenie mięśni i wsparcie treningów siłowych, a co więcej pozwoli ona maksymalnie wykorzystać czas nocnej regeneracji. Warto więc przed snem dostarczyć organizmowi odpowiednią ilość budulca, co można zrobić dzięki odpowiednim posiłkom, a także odpowiednio dobranej odżywce białkowej.

Jaka odżywka białkowa na noc?

białko na noc

Każdy zdaje sobie sprawę z tego, że sen trwa dość długo bo około 6 do 9 godzin. W tym czasie organizm pozbawiony jest dostępu do jakichkolwiek posiłków czy chociażby płynów. By więc wybrać odpowiednią odżywkę białkową na noc, najlepiej postawić na taką, która stosunkowo wolno się wchłania, przez co będzie się długo utrzymywała w krwioobiegu. W ten sposób mięsnie będą mogły przez cały ten czas korzystać z odpowiedniego budulca w postaci białka, które nie wyczerpie się po upływie kilku minut czy godzin. Warto wspomnieć, że białka, które wchłaniają się w krótkim okresie czasu, są wskazane do spożycia zarówno przed jak i po treningu. Pojawia się więc swoisty dylemat, jakie białko powinniśmy wybrać, by spożywać je przed snem? Okazuje się, że od razu możemy odrzucić produkty, które działają i bazują na proteinach pozyskiwanych z serwatki. Nie kupujmy więc tych odżywek, które w swoim składzie zawierają:

  • koncentrat WPC
  • izolat WPI
  • hydrolizat WPH

Charakteryzują się one niezwykle szybkim czasem wchłaniania, więc nie zagwarantują dostarczania białka przez cały okres snu. O wiele lepiej jest postawić na produkty bazujące na kazeinie, a w szczególności na kazeinie micelarnej i kazeinie wapnia. Okazuje się, że organizm rozpoczyna proces ich wchłaniania dopiero po upływie 90 minut od ich spożycia, a co więcej potrzebne jest kolejne 5, a nawet 7 godzin, by mógł je on rozłożyć. W ten sposób zapewnimy stopniowe i długotrwałe uwalnianie „budulca” do naszego organizmu.