Stosujesz białko po treningu? Oto co powinieneś wiedzieć

Skoro ćwiczysz na siłowni i zastanawiasz się nad dietą, wiesz już o tym, że najpopularniejszym suplementem wspierającym trening jest białko serwatkowe. Jednak musisz wiedzieć, czego spodziewać się, a czego nie, włączając tę odżywkę do swojej diety. Dzięki temu unikniesz rozczarowań i najlepiej wykorzystasz to, co ten najpopularniejszy środek Ci oferuje.

Czy wiesz, dlaczego powinieneś uzupełniać dietę w białko?

Dlaczego w ogóle miałbyś stosować białko po treningu https://swiatsupli.pl/blog/jakie-bialko-wybrac-po-treningu-2/? Z dwóch powodów.

  • Oczywiście, białko jest tym, co stanowi dla Twoich mięśni budulec. Skoro uprawiasz kulturystykę, zależy Ci, by swoje mięśnie odpowiednio kształtować. To oznacza, że wymagasz od swojego organizmu większego wysiłku niż osoby, które nie uprawiają tego rodzaju sportu. Jeśli chcesz osiągnąć swoje cele, musisz sobie zapewnić więcej białka, a zatem więcej materiału do budowy mięśni, niż potrzebowałbyś w codziennych warunkach.
  • Zwiększony wysiłek, który podejmujesz na siłowni, wymaga od Twojego organizmu również znacznie więcej pracy i energii. Natomiast większy wysiłek oznacza zwiększoną potrzebę odpoczynku i regeneracji. Oprócz prawidłowych nawyków snu, również Twoje pożywienie ma ogromne znaczenie dla tych zdolności regeneracyjnych. Suplementy białkowe zawierają aminokwasy, które Twój organizm wykorzystuje do odbudowy swojego stanu. Dlatego suplementy białkowe nazywa się odżywkami – ponieważ pomagają w regeneracji organizmu.

Wiesz już, że produkty białkowe uzupełniają Twoją dietę w składniki, które Twój organizm wykorzysta do budowy masy mięśniowej. Jednak musisz wyciągnąć z tego ważny wniosek: Twój organizm sam nie skorzysta z tego materiału – musisz dać mu do tego powód. A tym powodem jest Twój wysiłek na siłowni.

To oznacza, że suplementy białkowe nie są eliksirem, który sam z siebie powoduje, że zwiększa się objętość Twoich ramion. Białko nie zastąpi ani nie zmieni Twojego treningu.

Co mówią oznaczenia na opakowaniach suplementów białkowych?

Jeśli sprawdzałeś już ofertę sklepów z odżywkami, na pewno zauważyłeś, że na produktach białkowych występują trzyliterowe oznaczenia, zaczynające się od W. Mówią one, z czym masz do czynienia w przypadku konkretnego produktu.

białko po treningu
  • WPC 80 jest bodaj najpopularniejszą, bo najtańszą formą suplementu białkowego. Jest to koncentrat białka serwatkowego, w którym część składu stanowią węglowodany i tłuszcze, zaś samo białko stanowi 80% składu. Jest tak dlatego, że w tym przypadku białko w najmniejszym stopniu zostało poddane przetworzeniu i wyizolowaniu.
  • WPI jest produktem, w którym dodatki zostały w większym stopniu wyizolowane, stąd nazwa „izolat białka serwatkowego”. W składzie takie produktu białko stanowi około 90%. Oczywiście, wiąże się to wszystko z wyższą ceną.
  • WHP z kolei to najbardziej oczyszczona forma białka, czyli hydrolizat białka serwatkowego. Z założenia skład produktu WHP powinien stanowić w 100% czyste białko w najprostszej formie. Dzięki temu szybko jest trawione i wchłaniane. To zaś oznacza najwyższą cenę w porównaniu z poprzednimi gatunkami produktów białkowych.

Masz już odżywkę białkową. Co dalej?

Przede wszystkim pamiętaj, że Twoja odżywka stanowi uzupełnienie diety, a nie jej alternatywę. Zadbaj o to, by Twoje posiłki były prawidłowo zbilansowane, a jeśli masz kłopot z samodzielnym doborem potraw, skonsultuj się z dietetykiem.

Skoro decydujesz się na wprowadzenie białka po treningu, przemyśl dokładnie, w jakich porcjach będzie je zażywać. Oczywiście wszystko zależy od zapotrzebowania Twojego organizmu, liczby oraz intensywności treningów. W razie potrzeby poradź się swojego dietetyka bądź trenera personalnego.