Co należy wiedzieć o kompleksach przedtreningowych?

Podczas każdej aktywności fizycznej, takiej jak trening siłowy, ćwiczenia aerobowe, cardio czy biegi długodystansowe, człowiek bardzo się męczy. W tym przypadku pomocne mogą okazać się mocne przedtreningówki. Zwiększają wydajność, a także przyczyniają się do szybszej regeneracji mięśni.

Przed użyciem kompleksu przedtreningowego należy zapoznać się ze wskazaniami, przeciwwskazaniami i innymi ważnymi cechami.

Jaka jest ich zawartość?

Kompleksy przedtreningowe, czyli „przedtreningówki” https://swiatsupli.pl/przed-treningiem/c119, składają się zazwyczaj z psychostymulantów, aminokwasów, witamin, minerałów, ekstraktów roślinnych i słodzika. Lista ta może się różnić w zależności od producenta i rodzaju produktu. Skład jest zawsze podany na opakowaniu.

  • Kofeina, guarana, środki energetyczne i psychostymulujące wpływają na ośrodkowy układ nerwowy. Zwiększają wydajność, zmniejszają zmęczenie i zwiększają czujność.
  • Aminokwasy decydują o kierunku działania. Powszechnie występujące w kompleksach są beta-alanina, arginina, tauryna i BSAA.
  • Beta-alanina usuwa kwas mlekowy z mięśni i spowalnia pojawienie się zmęczenia mięśni. Arginina rozszerza naczynia krwionośne i poprawia dostarczanie składników odżywczych do narządów i tkanek. Tauryna pełni funkcję transportową — poprawia wchłanianie innych składników kompleksu przedtreningowego i zwiększa wydolność organizmu. BSAA – leucyna, izoleucyna i walina. Zmniejszają rozpad tkanki mięśniowej podczas i po treningu.
  • Formy kreatyny w kompleksie mogą być różne, najczęściej spotykany jest monohydrat. Zwiększa wydolność fizyczną w krótkotrwałych ćwiczeniach o wysokiej intensywności w celu poprawy poziomu siły.
  • Ekstrakty roślinne, takie jak skórka winogron, głóg i grejpfrut, mają działanie przeciwutleniające i tonizujące.
  • Witaminy, zwłaszcza z grupy B, poprawiają pamięć i pracę układu nerwowego. Minerały uzupełniają równowagę wodno-solną w organizmie.
  • Cukier zawarty jest w kompleksach w minimalnych ilościach lub nie ma go wcale.

Jak je przyjmować?

Kompleksy występują w postaci proszku lub kapsułek. Wybór zależy od indywidualnych preferencji sportowca. Wypicie kapsułki zajmuje znacznie mniej czasu niż przygotowanie koktajlu.

Porcję kompleksu przedtreningowego należy rozpuścić w 100-200 ml wody w shakerze i zażyć na 20-30 minut przed treningiem.

Porcja może być różna w zależności od producenta i składu proszku. Aby to wyjaśnić, należy przeczytać zalecenia dotyczące produktu na opakowaniu lub skonsultować się z trenerem.

Lepiej jest najpierw wlać do shakera wodę o temperaturze pokojowej, a dopiero potem wsypać proszek, aby można było go lepiej wymieszać i rozpuścić. Jednym ze wskaźników jakości produktu jest brak grudek. Jeśli powstaną grudki, wymieszać bardziej energicznie. Proszek mógł być przechowywany w niewłaściwy sposób i mógł ulec wysuszeniu. Aby uzyskać maksymalny efekt, należy wypić koktajl natychmiast po rozpuszczeniu proszku w wodzie.

Kompleks w postaci kapsułek należy przyjmować również 20-30 minut przed treningiem. Kapsułki należy przepłukać wodą.

Lepiej jest zażywać kompleks w pierwszej połowie dnia, ponieważ jeśli zażyjesz go w godzinach wieczornych, możesz mieć problemy z zaśnięciem. Nie jest konieczne, aby wziąć suplement w dni, kiedy nie ma treningu, bo to nie ma sensu — czas trwania kompleksu przedtreningowego wynosi od jednej do trzech godzin. Czasami przedwczesne przyjmowanie może być nawet niebezpieczne — nadmierne i częste stosowanie środków psychostymulujących ma negatywny wpływ na ośrodkowy układ nerwowy.

mocne przedtreningówki

Przeciwwskazania

Przed zażyciem kompleksu przedtreningowego należy skonsultować się z lekarzem.

Suplement nie jest zalecany dla dzieci i młodzieży poniżej 18 roku życia, osób z chorobami układu krążenia i układu nerwowego, w okresie ciąży i laktacji. Nie ma innych poważnych przeciwwskazań, ale należy wziąć pod uwagę indywidualne reakcje organizmu, takie jak alergie czy problemy żołądkowo-jelitowe. Podczas miesiączki również lepiej nie przyjmować tego typu suplementów.